Georgialainen puu

Georgia 2018

Tilasin JuriS Travelin kautta opastetun matkan Georgiaan. Aikaisempien kokemuksieni mukaan Juri vetää matkat hyvin ja on kielitaitoinen sekä tuntee paikallisten tapoja sekä osaa jututtaa ihmisiä. Niimpä tilasin vaimolleni matkan eläkelahjaksi.

Juri ajoi meidät ekana Pietariin, jossa oli upea ruska. Kiertelimme kaupunkia oppaamme johdolla. Hyvä kierros.

Tbilisi, Georgian pääkaupunki.

Sitten lensimme Tbilisiin jossa majoittumisen jälkeen katselimme lähellä olevaa kirkkoa nätissä iltavalossa sekä käppäilimme katuja. Menimme paikalliseen leipomoon, jossa raavaat ukot leipoivat leipää ja paistoivat niitä maahan upotetussa saviasitassa jossa pohjalla oli hiillos. Leivät lätkäistiin ruukun seinämään kiinni ja siinä se paistuivat. Sitten vaan ikkunalle myyntiin. Illalla käytiin Jurin kanssa vielä iltakierroksella kuvaamassa kaupunkia.

Aamulla tuli vuokra-auto ja lähdimme Mtskhetaan joka on pikkuinen rauhallinen kylä jonka keskellä on kirkko. Matkalla ostimme tuoreita hedelmiä tien varsilla olevilta kauppiailta. Sitten ajelimme Kutaisiin, joka on Georgian toiseksi suurin kaupunki. Sievä paikka. Kerjäläisiä on kaupungeissa aika paljon. Sieltä käsin kävimme Dinosaurus-luolastossa jonka yhteydessä oli hieno näköalapaikka. Seuraavana päivänä kävimme Prometeus-luolastoon, joka oli isompi.

Pyhä-aamuna kävimme pienessä sievässä luostarissa jossa alkoi juuri kirkonmeininki. Aamu oli kaunis ja tilaisuus hartaan vaikuttava. Sitten ajoimmekin iltaa myöten Mestiaan, vuoristokaupunkiin lähelle Venäjän rajaa. Tie sinne oli mukainen ja matkanteko hidasta. Mutta maisemat olikin sitä paremmat, ruska parhaimmillaan. Matkalla alkoi mahassa kuplia, ja sitten tulikin löysän mahan päivät. Emme kuitenkaan jääneet hotelliin, vaan lähdimme maastoautolla ylös vuoristoon. Sieltä oli kauniit vuoristomaisemat, aurinko paistoi ja ruska hehkui.

Georgian tippukiviluolia
Sataplian tippukiviluolat

Kohtaamisia tiellä

Mestiassa olimme pari yötä ja sieltä ajelimme takaisin Kutaisin alueelle. Siellä kävimme Okatse kanjonissa, nätillä joella joka oli kyllä aika vähävetinen kuivasta kaudesta johtuen. Martvil kanjonissa meloimme lyhyen pätkän kumiveneillä. Juri valitsi ajoreitille myös maaseutua, jossa näkyi aitoa maaseutuelämää. Ihmiset elävät vaatimattomasti. Tien varressa oli pari miestä lastaamassa puita härkävankkurien kyytiin. Siitä kuorma lähti hitaasti jyrkkään ylämäkeen. Toisessa kohtaa oli nuori poika hevosen kanssa. Hevosen selässä oli risukuorma. Joka paikassa oli teiden varsilla kotieläimiä, hevosia, lehmiä, possuja ja lampaita. Jopa moottoritien välikaistaleella oli lehmä syömässä heinää. Sitten oli vuorossa Borjomi, kylpyläkaupunki, ihan viihtyisä. Nyt olimme taas sen verran korkealla että ruska oli parhaimmillaan. Sieltä auton keula suunnattiin Varziaan, luostarikaupunkiin joka on hakattu vuorenrinteeseen 1100-luvulla. Nytkin siellä asui kolme munkkia läpi vuoden luolissaan. Vielä piipahdimme Sighnagissa, viehättävä pieni kaupunki vuoren rinteellä. Illalla löysimme ”kylpylän”, lämminvesiuima-altaan joka oli peltihökkelissä. Jurin kans sinne pulikoimaan, Mervi laisti uninnin.

Viimeisenä päivänä tutustuimme viinilaaksoon Kvarelissa, kävimme viinitehtaalla jossa oli hyvin persoonallinen esittelijä ja maistelimme hiukan viinejä. Vielä kävimme viinitunnelissa. Siellä kertoivat että Georgian presidentti Giorgi Margvelašvili tulee varttitunnin päästä vierailulle. Niinpä tulikin ja kansa seurasi mukana. Ulkona presidenttiä kuvattiin eri seurueissa ja, kävi niin että he pyysivät minua kuvaan heitä heidän kamerallaan. Lopuksi presidentti halusi kuvan itsestään meidän seurueen kanssa. Annoin turvamiehelle kamerani, kättelin presidenttiä ja kuvia tuli. Presidentti kertoi saaneensa Suomen presidentiltä lahjaksi puukon.

President of Georgia
JuriS Travelin matkassa voi tavata vaikka entisen Georgian presidentin

Palasimme iltaa myöten Tbilisiin, hotelli oli aivan ydinkeskustassa. Kävimme viimeisenä päivänä Jurin kanssa paikallisessa rikkiterveyskylpylässä. Siellä oli sauna, lämmin- ja kylmävesialtaat. Tavallisen kansan suosima karuhko paikka. Paikalla oli pari raavasta selänpesijää, ja ostinkin entiseltä painijalta pesun ja hieronnan. Sehän leipoi mua kun taikinaa – en ole ollut vielä noin hyvässä ja kattavassa pesu/hierontakäsittelyssä.

Juri oli tehnyt hyvän pohjatyön matkan suunnittelussa sekä teki pitkän päivätyön joka päivä. Kyllä tuli nähtyä lyhyessä ajassa lähes koko maa, maantieteellisesti vuoristosta viinilaaksoon ja aitoa maaseutua. Ruokailut tahtoivat jäädä aika iltaan, mutta silloin sitä sitten syötiinkin. Ruoka oli hyvää, mausteista ja sitä tuotiin pöytään paljon. Viiniä oli myynnissä joka paikassa ja 24 / 7. Hintataso on kohtuu edullinen. Niin, ja maan erikoisuutena ovat puskurittomat autot – kertoo liikennekulttuurista.

“Hyvä reissu, jota on mukava muistella. Juri on huippuopas! ”